بوم مدل کسب و کار تویوتا

بوم مدل کسب و کار تویوتا

تویوتا یکی از خودروسازان پیشرو در جهان است و قدرت برند آن سهم قابل توجهی از بازار جهانی را تضمین کرده است. چنین موقعیت جهانی ،  آن را به یک مدل کسب و کار بلندمدت پایدار تبدیل کرده است. بیایید نگاهی به مدل کسب و کار تویوتا بیندازیم.

تاریخچه مختصری از تویوتا

سیر تحول تویوتا بلوویرا

تاریخچه تویوتا در دهه 1920 آغاز شد، به عنوان یک تولید کننده ماشین بافندگی که توسط ساکیچی تویودا تأسیس شد. تویودا در مدت کوتاهی پتنت ماشین بافندگی خودکار را توسعه داد و فروخت و پس از آن تصمیم گرفت وارد صنعت خودروسازی شود.

اولین خودروها در اوایل دهه 1930 ساخته شدند، اما شرکت موتور تویوتا تنها در سال 1937 تأسیس شد. این شرکت با تولید خودروهای جمع و جور شروع به کار کرد و بعداً به انواع دیگر مانند پیکاپ، SUV، کامیون و خودروهای اسپرت گسترش یافت.

امروزه تویوتا با فروش سالانه بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو یکی از بزرگترین خودروسازان در جهان است. دفتر مرکزی این شرکت چندملیتی در ژاپن است، اما در 27 کشور فعالیت دارد و به بیش از 170 کشور در جهان می فروشد.

تویوتا چگونه پول در می آورد

شرکت های تویوتا بلوویرا

درست است که 90 درصد از درآمد تویوتا از فروش خودرو است. اما این شرکت همچنین از سایر عملیات ها مانند خدمات مالی، سرمایه گذاری و ماشین آلات درآمد ایجاد می کند.

 

مقالات مرتبط : بوم مدل کسب و کار لینکدین

تجارت خودرو تویوتا

پبیشتر فروش خودروهای تویوتا در ژاپن و آمریکای شمالی انجام میشد. قوی ترین و سودآورترین برند آن لکسوس است که بیش از 10 میلیون فروش در سراسر جهان دارد.

کسب و کار خدمات مالی تویوتا

بخش خدمات مالی آن سریعتر رشد می کند، اما هنوز تنها حدود 6 درصد از درآمد مدل تجاری تویوتا را تشکیل می دهد. این شرکت بر تامین مالی فروش خودرو، کارت های اعتباری و موارد دیگر تمرکز دارد که در 30 کشور جهان (حدود 90 درصد از بازارهای شرکت تویوتا موتور) فعالیت می کند.

کسب و کار دیگر تویوتا

تویوتا در شرکت سایر خودروسازان مانند سوبارو، ایسوزو و مزدا سهام دارد. این شرکت همچنین به بیوتکنولوژی، رباتیک، هوافضا و … علاقه مند است. اخیراً، این شرکت به طور خاص به سمت توسعه وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی و فناوری مرتبط با آن گرایش پیدا کرده است.

عملکرد مدل کسب و کار تویوتا

بوم مدل کسب و کار تویوتا بلوویرا

سرعت و قابلیت اطمینان

تویوتا با تمرکز بر سادگی توانسته است جریان تولید خود را سازماندهی کند و در نتیجه سرعت تحویل را افزایش دهد. اکنون، این شرکت دارای یک سیستم تولید به موقع، با ساختار هزینه کنترل شده است.

تامین کنندگان

هدف تویوتا ایجاد یک پایه قوی در تمام مراحل زنجیره تامین، از توسعه تا پس از فروش است. برای دستیابی به آن، این شرکت با به حداقل رساندن تعداد تامین کنندگان، روابط نزدیک و قابل اعتمادی با اکثر مشتریان خود برقرار کرده است، در نتیجه یک مشارکت بلندمدت ایجاد کرده و از این طریق به همکاری، کاهش هزینه و پاسخ سریع به نوسانات دست می یابد.

طیف گسترده و هزینه

مدل کسب و کار تویوتا تنها بر اساس یک خودرو نیست، بلکه طیف وسیعی از محصولات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، زیرا این شرکت مدل‌های مختلفی را در بازارهای مختلف در یک سیستم تولید منعطف به خوبی تولید می‌کند.

علاوه بر این، تویوتا موفق به تولید خودروهای باکیفیت با قیمت مناسب شده است. این شرکت چندین ابتکار را برای کاهش هزینه‌های عملیاتی خود آزمایش و اجرا کرده است و بر ظرفیت‌های تولید محلی تمرکز کرده است تا خواسته‌های مشتریان را برآورده کند.

بوم مدل کسب و کار تویوتا

بوم مدل کسب و کار تویوتا بلوویرا

بخش های مشتری: شرکت های عمومی عمومی و باربری در سراسر جهان.

ارزش پیشنهادی: خودروهای قابل اعتماد و باکیفیت با قیمت مناسب.

کانال ها: فروشندگان، فروشندگان، مراکز خدمات، شعب، نمایشگاه ها، وب سایت، رسانه های اجتماعی و غیره.

روابط با مشتری: شهرت، کیفیت، ردپای، زمان تحویل، کمک شخصی، پس از فروش.

 

مقالات مرتبط : بوم مدل کسب و کار استارباکس

 

جریان های درآمدی : فروش محصولات (خودرو، وسایل نقلیه تجاری و موتور)، فروش قطعات یدکی، خدمات بانکی، تامین مالی، و لیزینگ، پورسانت، و فروش از مشاغل غیر خودرویی.

شرکای کلیدی: تولید کنندگان قطعات و قطعات، تامین کنندگان، فروشندگان، توزیع کنندگان و غیره.

فعالیت های کلیدی: تولید، مهندسی، طراحی، مونتاژ، زنجیره تامین، تحقیق و توسعه و تدارکات.

منابع کلیدی: منابع انسانی، مالکیت معنوی، شرکا، امکانات، برند و موجودی.

ساختار هزینه: ناب گرا، با هزینه های عملیاتی کم هزینه، که شامل امکانات و عملیات تولیدی، مواد اولیه و قطعات، توزیع و تدارکات، غرامت کارکنان، سرمایه گذاری در فناوری و تحقیق و توسعه، نگهداری، بازاریابی و تبلیغات و غیره می شود.

تویوتا از زمان تأسیس همواره از “پنج اصل اساسی” خود پیروی کرده است. آنها تجدید نظر شده اند و امروزه این شرکت دارای مجموعه ای از ارزش ها و دستورالعمل ها است که در واقع تمام تصمیمات و عملیات آن را هدایت می کند.

علاوه بر این، طبق گزارش حاکمیت شرکتی خود از سال 2019، تویوتا به منظور پیروی از هر گونه گرایش و ایجاد خدمات جابه‌جایی جدید، بر فناوری‌های نوآورانه به‌ویژه در رباتیک و هوش مصنوعی تمرکز کرده است.

علاوه بر این، این شرکت در فناوری‌های خودروهای سازگار با محیط‌زیست پیشرو بوده و هدف خود را کاهش انتشار دی اکسید کربن از خودروهای خود تا سال 2050 تعیین کرده است.

در مورد چالش‌هایی که تویوتا ممکن است با آن روبرو شود، بزرگترین چالش آن احتمالاً باید رقابت بسیاری از برندهای معتبر در سراسر جهان باشد، به ویژه به این دلیل که این شرکت در همه کلاس‌های وسایل نقلیه، در سراسر جهان رقابت می‌کند.

به همین دلیل است که این شرکت همیشه در حال سرمایه‌گذاری در نوآوری و توسعه محصولات و ابزارهای جدید است تا به تطبیق و پیش‌بینی چگونگی تغییر صنعت خودرو، واکنش مناسب و جلوگیری از ضرر و زیان ادامه دهد.

 

طراحی سایت در تبریز

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بوم مدل کسب و کارت رو سفاش بده

دوره آموزش بوم مدل کسب و کار بلوویرا

مقالات مرتبط:

فهرست